top of page

Q&A

Vi får rätt ofta frågor om vår verksamhet, tillstånd, hundar, världsekonomi och problem i relationer. Vi kan inte lösa allt men ställer alltid upp på att lyssna, förklara och hjälpa. Så för att underlätta lite så att vår personal kan ägna mer tid att servera er ännu snabbare (vi tror nog att vi redan är snabbast i Nynäshamn) så kommer här de vanligaste frågorna och svaren.

TERRASSEN

Äger ni restaurangen?

Nej, faktiskt inte. Vi driver restaurangen i egen regi men vi hyr lokalerna av en privat värden samt arrenderar marken av kommunen. Det gör att vi inte kan göra vad vi vill med stället utan godkännande från fastighetsägare samt markägare.

Era minigolfbanor håller ingen hög klass!

Det stämmer alldeles utmärkt. Tyvärr. De är över 20 år gamla och har sett sina bästa dagar. De små träd som planterades i samband med att banorna invigdes har vuxit rejält och dess rötter vikar numera upp banorna samt sav m.m. droppa ned på dem. Det har gjort att det numera mer är ett litet äventyr att spela på dem. Vi har, trots att vi inte äger dem, renoverat flera av dem varje år. Men det är en dyr kostnad att ständigt laga för något man inte äger. Förmodligen är det sista säsongen de är spelbara innan de rivs.
Men i gengäld får man spela hur länge man vill när man köper ett spel.

Hur länge har ni drivit restaurangen?

Vi gick ofta förbi restaurangen och såg att den höll på att förfalla så vi var 4 personer som tyckte det var fruktansvärt onödigt på ett sådant här läge så från och med sommaren 2018 så tog vi över driften.

Vilka renoveringar har ni egentligen gjort? Det märks inte så mycket.

Ja, om du inte märker det så har du nog inte varit här någon gång eller så har du bara varit här de sista två åren. När vi tog över driften 2018 så rev vi de 6 sämsta golfbanorna, renoverade 8 av de övriga så gott det gick och byggde en ny altan ovanför de gamla golfbanorna.
2019 byggde vi till en ny toalett (holken) då det var för lite med en.
2020 Bytte vi ut staketet mot lekplatsen då det gamla hade rasat ihop under vintern.
2021 flyttade vi på 2 banor och gjorde altanen ännu större samt byggde en scen. Vi målade om allt invändigt samt snyggade till allmänt.
2022 Vi bytte även hela staket mot parkeringen. 
2023 passade vi på att renovera toaletterna.
Det som ni inte ser är att vi har bytt ut all el i hela byggnaden, bytt vattenrör, varmvattenberedare, ugnar kyl/frysar, stekbord och mycket mer.

Så vi har gjort väldigt mycket i vår hyresrätt :-)
 

Vad är det för vits med att ha en handikappanpassad toalett och entré men ingen ramp in på toaletten?

Det kan man definitivt fråga sig och när vi tog över verksamheten så var just första tanken att vi måste underlätta för de rullstolsbundna. Innan så var det en trapp upp till altanen och restaurangen. Det tyckte vi inte om så vi byggde en lång gång så det skulle vara lättare att ta sig upp. Men vi byggde och byggde och han inte riktigt klart med allt vi tänkte på så toaletten glömdes bort. Men ett par år senare blev vi påminda om detta och har försökt hitta en genomförbar lösning som fungerar både praktiskt och ekonomiskt. Och det har inte varit lätt då reglerna är rätt hårda. Men numera har vi en löstagbar ramp som står inne på toaletten som personal eller andra gäster gärna hjälper med. Vi vet att det inte är optimalt men det är det som vi kan åstadkomma för närvarandet utan att mitt i högsäsong ha stängt 1-2 veckor för ombyggnad.
 

Varför säljer ni inte Mariestad? Vi är många som vill ha det.

Av den enkla anledningen att man ofta har ett avtal med en leverantör att sälja deras dryck mot att man får fatanläggningar, kylar parasoller etc. I vårt fall har vi valt Carlsberg som leverantör då de har den bästa fatölsanläggningen på marknaden som gör att hållbarheten på ölen är flera 100 gånger längre. Vi är väldigt noga med att bara sälja det bästa och gammal öl är inget för oss. Mariestad är Spendrups öl så den kan vi inte sälja. Däremot har vi Carlsbergs motsvarighet i form av Eriksberg som vi dessutom tycker är en bättre öl.
 

Varför tar ni inte kontanter? Det är olagligt att bara ta kort!

Nej, det är inte olagligt att vägra ta kontanter. Vår restaurang är ingen social inrättning utan vi driver ett företag och där har vi rätten, enligt svensk lag, att själva bestämma hur vi skall driva den.
Just kontanter är en fråga vi själva funderade länge på innan vi tog bort som betalmedel. Vi var faktiskt den restaurang som höll ut längst i hamnen innan även vi blev tvingade att sluta ta kontanter.
Varför? Dels för att det är vansinnigt dyrt att hantera kontanter. Då inga banker på orten har kontanter så fick vi lov, att flera dagar i veckan åka in till Stockholm och köpa växelkassa. Sen skall det bankas varje kväll till ännu en dyr kostnad. Utöver det är svinnet och bedrägerierna stora.
Men framförallt så är det för personalens säkerhet. Vi var som sagt den sista av alla restauranger i hamnområdet att hantera kontanter vilket ökade rånrisken rejält. Då vi har drabbats tidigare av rån så vet vi vilket trauma det är för personalen som drabbas. Så det är den enkla anledningen - personalen går alltid först.

 

bottom of page